ایرانیان نخبه غیر مقیم ۸ خدمت دریافت می‌کنند

ایجاد اطمینان در مشتریان خارجی
21 ژانویه 2020
ایجاد شوروم و پایگاه‌های صادراتی خارج از کشور
3 فوریه 2020

ایرانیان نخبه غیر مقیم ۸ خدمت دریافت می‌کنند

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:
ایرانیان نخبه غیر مقیم ۸ خدمت دریافت می‌کنند.

فراهم ساختن سبد حمایتی شامل پیشنهادات مختلف برای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می‌شود، در این راستا هشت خدمت اصلی به متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور عرضه می‌شود.

به نوشته کتاب ۴۰ سال علم و فناوری و نوآوری: « بر اساس برآوردها، نزدیک به یک درصد از کل مجموع دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، این رقم در مقایسه با میانگین بین‌الملی ( حدود ۳ درصد) رقم بالایی محسوب نمی شود».

«در سال ۱۹۷۹ و پیش از انقلاب اسلامی، ایران رتبه اول را از نظر تعداد دانشجو در ایالات متحده داشت در حالی که اکنون با بیش از ۱۰ هزار نفر دانشجو در آمریکا رتبه ۱۲ را در این زمینه دارا است.»

به نوشته ایرنا: «در ابتدای انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشت و ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی نیز در خارج از کشور تحصیل می‌کرد».

این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی«اکنون بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کنند که این تعداد نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب ۲۵ برابر شده است و تعداد دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند به ۴۸ هزار نفر رسیده و کمتر از نصف دوره سال‌های ابتدایی انقلاب است».

هر چند کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه‌ای مانند چین، مالزی و ترکیه نیز دارای تبادل و مهاجرت بالای نخبگان و متخصصان با خارج از کشور هستند، اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تدوین برنامه‌ای منسجم سعی کرده است که پیشنهادات حمایتی  گوناگونی را پیش روی کار آفرینان و متخصصان ایرانی خارج از کشور قرار دهد.

در صدر این حمایت‌ها، ۸ خدمت قرار دارد که بیشتر جذب قشر دانشگاهی و پژوهشگر ساکن خارج از کشور را هداف قرار داده است.

«حمایت از فعالیت‌های فناورانه و ایجاد شرکت‌های نوپا»، «تسهیلات پسا دکتری»، «حمایت از اشتغال در مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها به عنوان مربی و مشاور»، « تسهیلات دوره فرصت مطالعاتی»، «تسهیلات مسکن»، «حمایت از اشتغال در شرکت‌های معتبر داخلی»، «حمایت از برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی»، «حمایت از همکاری به عنوان اساتید مدعو و معین» نام هشت خدمت اصلی هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایرانیان نخبه متخصص و کار آفرین خارج از کشور عرضه می‌شود.

بر اساس این برنامه، شرکت‌های داخلی که ایرانیان نخبه را استخدام کنند می‌توانند مورد حمایت این معاونت قرار بگیرند، علاوه بر انواع حمایت‌های مالی، گرنت و پژوهانه‌های مختلف، ایرانیان نخبه در صورت مراجعه به کشور می‌توانند از تسهیلات رفاهی مانند تسهیلات مسکن برخوردار شوند.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری