بررسی پتانسیل های صادراتی ایران به کشور قزاقستان

سامانه تأمین مالی طرح‌های فناورانه
17 دسامبر 2018
صادرات دانش بنیان، ضرورتی برای پایداری کسب و کارهای دانش بنیان
25 دسامبر 2018

بررسی پتانسیل های صادراتی ایران به کشور قزاقستان

قزاقستان کشوری در آسیای میانه است که از شمال با روسیه، از شرق با چین، از جنوب شرقی با قرقیزستان، از جنوب با ازبکستان و از جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای کاسپین نیز در خاک این کشور قرار دارد. با توجه به آمارهای بانک جهانی، مساحت قزاقستان در سال ۲۰۱۶ معادل ۲،۶۹۹،۷۰۰ کیلومتر مربع بوده که جمعیتی حدود ۱۷٫۸میلیون نفر را در خود جای داده است. طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶، جمعیت این کشور متوسط رشد سالانه ۱٫۱ درصدی را تجربه کرده است. قزاقستان صد و شصت و دومین عضو سازمان تجارت جهانی است که در نوامبر سال ۲۰۱۵ به الحاق آن درآمده است.
قزاقستان، به لحاظ تولید ناخالص داخلی، یکی از اقتصادهای بزرگ در منطقه آسیای میانه است. این کشور ذخایر نفتی، گازی، فلزات و اورانیوم قابل توجهی را دارد و همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان نیز می باشد. از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۷ سرانه تولید ناخالص داخلی قزاقستان ۶ برابر شده و سطح فقر در این کشور به شدت کاهش یافته است.
در سال ۲۰۱۶ کشور قزاقستان از گروه کشورهای با درآمد متوسط پایین به گروه کشورهای با درآمد متوسط بالا ارتقاء یافت. براساس آمارهای صندوق بین المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی قزاقستان در سال ۲۰۱۶ حدود ۷٫۵ هزار دلار بوده که نسبت به سالهای پیش از آن در سطح پایینی قرار داشته است. با این حال پیش‌بینی می شود از سال ۲۰۱۷ تا افق ۲۰۲۲ سرانه تولید ناخالص داخلی قزاقستان سالانه به طور متوسط رشد اسمی ۶٫۴ درصدی را تجربه کند و به حدود ۱۲ هزار دلار برسد.
خلاصه مقاله
مقاله کامل