تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در آستانه رسیدن به مرز ۴۰۰۰ واحد

شرکت‌های دانش‌بنیان خلاق در مسیر توسعه صادرات
8 ژانویه 2019
نشست تجاری مشترک ایران و هند برگزار شد
26 ژانویه 2019

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در آستانه رسیدن به مرز ۴۰۰۰ واحد

ستاری گفت: تعداد شرکتهای دانش بنیان در کشور امروز به مرز ۴هزار شرکت رسیده است و این موضوع، بیان‌کننده تحول در نوع نگاه به شرکتهای دانش بنیان، نگاه نو به پژوهش، ایده های خلاقانه و رویکرد جدید دانشگاه‌ها است.

گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دومین بخش از سفر به استان بوشهر، به استانداری رفت تا با حضور در جمع مدیران و تصمیم‌گیران استانی حاضر در نشست شورای اداری، ضرورت یک تحول اساسی در نگرش‌ها نسبت به اقتصاد، نیروی انسانی جوان و اقتصاد دانش‌بنیان را بیان کند.

ستاری در این نشست، فروش ۶۰هزار میلیارد تومانی سال گذشتۀ شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد این میزان در سال جاری را نشانی از پررنگ‌تر شدن مفهوم دانش‌بنیان در اقتصاد و زندگی مردم دانست و ادامه داد:  تعداد شرکتهای دانش بنیان در کشور امروز به مرز ۴هزار شرکت رسیده است و این موضوع، بیان‌کننده تحول در نوع نگاه به شرکتهای دانش بنیان، نگاه نو به پژوهش، ایده های خلاقانه و رویکرد جدید دانشگاه‌ها است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گسترده کردن فرش زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری زیر پای جوانان و کارآفرینان بومی استان را یک ضرورت برای دانش‌بنیان شدن اقتصاد دانست و گفت: جوانان خلاق و نوآور باید بتوانند ایده‌های خلاقانه خود را به میدان عمل بیاورند؛ در این راه نباید مانع حرکت آنان شود و با پایین کشیدن کرکره یک کسب و کار خلاق یا دانش‌بنیان، به یک کارآفرینی لطمه وارد کند.

به گفته ستاری، اگر کارآفرینان این اطمینان خاطر را داشته باشند که کسی نمی‌تواند کسب و کار آنان را تعطیل کند پای در میدان می‌گذارند؛ باید کشور به این باور برسد که تعطیلی هر کسب و کار نوآورانه و ایستادن مقابل کارآفرین، بزرگ‌ترین خیانت به کشور است. وی با تأکید بر این‌که توسعه باید از دل بوم و فرهنگ بیرون آمده و متناسب با ساختار و ذات آن منطقه باشد، اظهار کرد: آن‌چه که توسعه واقعی و مبتنی بر پیشرفت را به ارمغان می‌آورد،توسعه‌ای است که از بوم یک منطقه ایجاد شود؛ اگر توسعه با وابستگی به خام‌فروشی و منابع نفتی بنا شود، معضلاتی  به وجود می‌آورد که امروز شاهد آن هستیم. رییس بنیاد ملی نخبگان، صنعت وارداتی و دانشگاه ناسازگار با نیازهای صنعت و جامعه را هم از عارضه‌های همین نگرش دانست و گفت: اگربه دنبال صنعت واقعی و بومی هستیم باید دانش آن را داشته باشیم و بتوانیم، ارتقا دهیم، ماشین‌سازی، بهینه‌سازی و طراحی کنیم. به همین ترتیب سرفصل‌ها و راهبردهای آموزشی و دانشگاهی نیز باید متناسب با شرایط و بوم کشور و نیازهای صنعت و جامعه تعریف شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری غایت اقتصاد دانش‌بنیان را ارزش‌آفرینی به کمک توانمندی خلاقانه نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده عنوان کرد و گفت: در اقتصاد دانش بنیان به دنبال این هستیم که نیروی انسانی به پایه اقتصادی برسد و با اعتماد به نفس، نوآوری و خلاقیت افق‌های پیشرفت را طی کند.
رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، با بیان اینکه اکنون جامعه با مفاهیم و اهمیت زیست‌بوم کارآفرینی آشنا شده است، اظهار کرد: اگر در گذشته به دنبال اکوسیستم نوآوری بودیم کسی از آن آگاهی نداشت ولی امروز می دانیم از اکوسیستم نوآوری قرار است اشتغال، ارزش افزوده و اقتصاد بیرون آید.

ستاری، حرکت مراکز نوآوری و دانشگاهی بوشهر را مصداقی از تغییر جهت‌گیری‌ها و نگرش‌ها به سوی اهمیت‌بخشی به پژوهش کارآمد، خلاقیت و کارآفرینی دانست و گفت: تا همین چند سال پیش، تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و گران‌قیمتی که با بودجه دولتی خریداری شده بود، بدون استفاده نگهداری می‌شد، اما امروز با فراهم شدن زیرساخت های کسب و کار دانش بنیان جوانان با اعتماد به نفس از این امکانات برای تبدیل ایده های خلاقانه خود به ثروت استفاده می کنند.
به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، جوانان خلاق و کارآفرین بدون واهمه و با اعتماد به نفس در عرصه های علم و فناوری و اقتصاد کشور نقش‌آفرینی می‌کنند؛ این رویکرد جوانان و توسعه شرکت‌های دانش بنیان وظیفه مسئولان را برای ایجاد یک محیط مساعد و حمایت از آان سنگین‌تر می‌کند.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه اکنون به کمک اصلاح جهت‌گیری‌ها و خلاقیت نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، محیط جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد شده است گفت: این محیط جدید با  خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، میزبان اقتصاد کشور است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که دانشگاه و پژوهش نقش خود را در اقتصاد و زندگی روزمره مردم پررنگ‌تر از گذشته نشان داده است، اضافه کرد: امروز دانشگاه ها به واسطه نقش جدیدی که دارند دیگر بعنوان یک معضل اجتماعی به شمار نمی آیند بلکه به محلی برای تبدیل ایده به ثروت تبدیل شده اند.

ستاری با تأکید بر این‌که جامعه باید حلاوت و لذت حل مشکلات و معضل‌ها با ابتکار کسب و کارهای دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و پژوهش‌های کاربردی را حس کند، افزود:  باید به این اطمینان رسید که مشکلات تنها با عقل و دانش حل شده و نگاه استارتاپی با پول حل ایجاد نمی شود و پول و اعتبار تنها یک ابزار به شمار می رود.
وی ادامه داد:  پژوهش وقتی معنا و مفهوم واقعی خود را می‌یابد که سرمایه بخش خصوصی را جذب کند؛ سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید اندوخته خود را به عرصه پژوهش و اشتغال وارد کند. در این راه، دولت باید محیط کسب و کار مطمئن را برای آنان فراهم کند.

نگاه مشترک و همراه در دیدار نماینده ولی فقیه و امام جمعه موقت بوشهر

معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری در دیدار امام جمعه و نماینده ولی فقیه استان بوشهر  با اشاره به این که محیط جدیدی به دست جوانان خلاق استان ایجاد شده است که مشکلات مردم و استان را با تکیه به نوآوری حل می کند، گفت:  بوشهر پتانسیل های خوبی دارد و واحدهای فناور بومی که در حوزه های مختلف کار می کنند، باید با حمایت های زیرساختی و با ایجاد یک زیست بوم مساعد کسب و کار بتوانند وارد مسیر ارزش آفرینی شوند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاددانش بنیان با تاکید بر اینکه پارک فناوری استان رشد درخور توجهی داشته است گفت: همه باید به یک بیان مشترک و واحد برسیم که خروجی دانشگاه باید در مسیر حل مشکلات جامعه و کارآفرینی باشد. این بیان مشترک امروز در بخش های گوناگون کشور ایجاد شده است.

افق دید بوشهر این است که به یک منطقه ویژه علم و فناوری تبدیل شود

آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه استان بوشهر  نیز در این دیدار گفت: افق دید بوشهر این است که به یک منطقه ویژه علم و فناوری تبدیل شود.

صفایی بوشهری، ضرورت یک نگاه آمایشی در تربیت نیروی انسانی را یادآور شد و اظهار کرد: منطقه ویژه علم و فناوری فرصتی است که بوشهر ظرفیت ایجاد آن را دارد و خود را در منظومه اقتصاد دانش بنیان نقش آفرین می بیند.

وی ادامه داد: بوشهر دارای مجموعه ای از بنیان های توسعه و پیشرفت است و جامعیت و ظرفیت پیشرفت بر مبنای دانش و فناوری را دارد. مهم است که پیشرفت استان بوشهر بر محور اقتصاد دانش بنیان صورت بگیرو و اگر ظرفیت های استان حمایت و کمک شود رشد فزاینده ای خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر  افزود: با کاهش سرمایه گذاری های کاذب در حوزه های غیر و توجه به دانش بنیان، سرمایه گذاری در حوزه های دانشی را افزایش دهیم. سرمایه گذاری در دانش بنیان سراسر سوداست و اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، درواقع هزینه ای نکرده ایم چون سرمایه بازمی گردد و این حوزه راهبردی و اقتدارآفرین است.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به علاقمندی و توانمندی توأمان نسبت به گسترش یک منطقه علم و فناوری و رشد ظرفیت های ذاتی بوشهر گفت: یکی از مهم ترین ظرفیت های این استان نیروی انسانی است؛ همچنین ظرفیت های جغرافیایی و بومی خاصی برای تولید محصول دانش بنیان وجود دارد اما کار ویژه‌ای برای جهت دهی این ظرفیت ها انجام نشده بود. کار معاونت علمی و فناوری در این حوزه ارزشمند، بزرگ و در نوع خود منحصر بفرد است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش از سفر خود، به واحدهای دانش‌بنیان و فناور بوشهری مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس و دانشگاه بوشهر سر زد و با کارآفرینان فناوران جوان بوشهری گفت‌وگو کرد.

ستاری در بخش نخست این سفر، ضمن بازدید و رونمایی از محصولات دانش‌بنیان مستقر در مرکز پژوهش و فناوری دانشگاه بوشهر،و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه به صورت کنسرسیوم بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منطقه ویژه علم و فناوری خلیج فارس، پارک علم و فناوری خلیج فارس، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، شهرداری بندر بوشهر و شورای اسلامی برای ایجاد منطقه دانش‌بنیان و نوآور در بوشهر، از مرکز رشد زیست‌فناوری دریایی خلیج فارس دیدن کرد.

 

منبع: سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری www.isti.ir