ستاری: تجاری‌سازی ایده‌های خلاق با سرمایه بخش خصوصی نتیجه‌بخش است

چالش اشتغال با مشارکت شرکت‌های بخش خصوصی رفع می‌شود
12 جولای 2020
بازار محصولات باغی دانش‌بنیان می‌شود
27 آگوست 2020

ستاری: تجاری‌سازی ایده‌های خلاق با سرمایه بخش خصوصی نتیجه‌بخش است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهوری در جلسه نشست «اقتصاد مقاومتی و جهش تولید» در استان ایلام که با حضور مسئولان ‌این استان برگزار شد، گفت: آن چه که ما در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان از آن سخن می‌گویم؛ یک مفهوم کاملا درون‌زا است. درون‌زا بودن این اقتصاد به این معنی است که هر تحولی باید از درون استان رخ دهد.

وی با اشاره به درون‌زا بودن اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: زیست‌بوم فناوری و نوآوری در این استان باید با توجه به منابع انسانی و ذخایر طبیعی این استان رشد کند.

به گفته ستاری، وظیفه ما این است که با توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری استان ایلام، زمینه این جوشش درونی را فراهم کنیم. هر استان بیش از هر چیز باید با تکیه بر توانمندی‌ها و ذخایر طبیعی و انسانی خود، سعی کند که یک گام به پیش بردارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: اهمیت منابع انسانی بیشتر از ذخایر طبیعی است. رفاه رایج در کشورهای نفتی قابل اتکاء نیست و حیات این رفاه  با پایان ذخایر نفتی متزلزل می‌شود. دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی در این استان باید توجه داشته باشند که نباید تنها متکی بر بودجه بخش دولتی باشند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی باید با تولید علم و کمک به تاسیس شرکت‌های فناور و استارتاپ‌ها، در نهایت از تولید محصول دانش‌بنیان و فناور منتفع شوند. این مراکز علمی و مسئولان استانی باید بیش از هر چیز جوانان را به  ایجاد ارزش افزوده واقعی ترغیب کنند و استخدام در ادارات را به عنوان یک هدف آرمانی برای آنها ترسیم نکنند.

ستاری با اشاره به همدلی و همکاری مسئولان این استان، گفت: وقتی مشاهده می‌شود که همه مسولان استانی و فعالان فناور استان، چنین شور و شوقی برای تغییر دارند، این مسئله انگیزه چند برابر برای دیگران ایجاد می‌کند تا با این تغییر همراه شوند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، همچنین بیان کرد: از سفر قبلی که به این استان داشتم تا کنون اتفاقات بسیار خوبی در این استان رخ داده است و به صورت مستمر پیگیر پیشرفت فعالیت‌های فناورانه در این استان هستم.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خود را متعهد می‌داند که از فعالیت‌های قابل توجه فعالان نوآور استان، حمایت کند. پروژه‌های توسعه زیرساخت زیست‌بوم استان نیز در راستای این حمایت، مصوب شده است.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به ایده‌های ارائه شده از سوی فعالان استارتاپی در استان، گفت: ایده‌ها و طرح‌های خوب عرضه شده، زمانی می‌تواند به رشد و بالندگی برسد که با استفاده از سرمایه بخش خصوصی به مرحله تجاری‌سازی برسد.

ستاری افزود: با تزریق بودجه‌های دولتی، نمی‌توان انتظار داشت که این طرح‌ها به مرحله رشد برسند. هر چند باید به صورت تمام و کمال از این زیست‌بوم حمایت کرد و توسعه پارک علم و فناوری ایلام نیز در همین راستا انجام می‌گیرد.

به گفته وی، استان ایلام نیز باید با تکیه بر همین جوانان و فعالان نوآور عرصه صنعتی منطبق با ویژگی‌های استان را توسعه دهد. باید توجه کرد که کارخانه با صنعت متفاوت است، با واردات تمام عیار ماشین‌آلات از خارج از کشور فقط کارخانه ایجاد می‌شود. اما اگر بتوانیم طراحی انجام دهیم و تجهیزات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم، آن زمان می‌توان مدعی شد که صنعت به معنای واقعی کلمه ایجاد شده است.

انتشار سالنامه مهاجرتی ایران

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به انتشار سالنامه آماری مهاجرتی ایران، گفت: در سال جاری برای نخستین‌بار سالنامه آماری مهاجرت ایران در کشور منتشر شد و به زودی نسخه انگلیسی آن نیز منتشر خواهد شد.

رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: در این سالنامه آمارهای مربوط به مهاجرت نخبگان به خارج از کشور و همچنین تحصیل نخبگان دیگر کشورها در ایران منعکس شده است و همانگونه که در همه کشورهای دنیا این موازانه وجود دارد، باید آن را تفسیر کرد. ستاری افزود: در سال‌های اخیر مهاجرت نخبگان کاهش قابل توجهی داشته و نوع مهاجرت به سمت مهاجرت سرمایه‌گذاری و شغلی تغییر کرده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شبکه‌ای از صندوق‌های حامی ایجاد شده است. در این طرح قرار است از ظرفیت سیستم بانکی هم استفاده شود اما نباید فراموش کرد که وام بانکی، گزینه مناسبی برای رشد یک استاتارتاپ نیست و بیش از هر چیز باید بر روی جذب سرمایه‌گذاری جسورانه متمرکز بود.

ورود موفق دانش‌بنیان‌ها به حوزه فناوری‌های پیشرفته

وی با اشاره به افزایش قابل توجه شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، گفت: شرکت‌های فناور و خلاقی در حوزه هوش مصنوعی در کشور فعالیت می‌کنند که بیش از ۵۰۰ نیروی متخصص و توانمند را جذب کرده‌اند.

به گفته ستاری، سامانه سجام بورس یکی از مثال‌های بارز در این حوزه است که این نرم‌افزار توانسته در مدت کوتاهی بیش از یک میلیون نفر را احراز هویت کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در حوزه کرونا، گفت: در حوزه مقابله با کرونا هم در حال حاضر شش قرارداد برای توسعه واکسن با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است، همچنین در حوزه دامی نیز  شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری برای نخستین بار چند واکسن به بازار عرضه می‌کنند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری