سلول‌های بنیادی خونساز جان می‌ بخشند

حرکت پرشتاب فناوری‌های سلامت و زیست‌فناوری آغاز شد
24 سپتامبر 2019
رونق کسب‌وکارهای نوپای حوزه سلامت با فعالیت شتاب‌دهنده‌ها
28 سپتامبر 2019

سلول‌های بنیادی خونساز جان می‌ بخشند

سلول‌های بنیادی خونساز جان می‌ بخشند.

همچون پیوند عضو که جانی دوباره با آن بخشیده می‌شود، اهدای سلول های بنیادی نیز برای بیماران صعب العلاج حکم بخشیدن جانی دوباره را دارد.

به گزارش مرکز ارتباطات واطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درگذشته بیماری های صعب العلاج زیادی وجود داشت. سلول های بنیادی کشف شدند. این کشف تحولی به راه انداخت. با پیشرفت دانش و فناوری سلول های بنیادی تعدادی از این بیماری ها درمان قطعی شدند و تعدادی نیز التیام یافتند. درحال حاضر پیوند سلول های بنیادی خونساز یکی از روش های مرسوم درمانی محسوب می شود. به گونه ای که بیش از ۶۰ نوع بیماری سخت در کشور از طریق این نوع پیوند درمان می شود.

مهدی شاد نوش رئیس مرکزمدیریت پیوند وامور بیماری های وزارت بهداشت ضمن اشاره به برگزاری جشن روز جهانی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونساز در سرار جهان از جمله ایران بیان کرد: فعالیت های تحقیقاتی خوبی در زمینه سلول های بنیادی در برخی مراکز روی بیماری های صعب العلاج همچون اتیسم، بیماری های متابولیکی و سرطان در حال انجام است. یافتن دهنده سازگار برای بیمار یکی از موضوعات مهم پیوند سلول های بنیادی خونساز است. براساس معیارهای جهانی در هر یک میلیون نفر احتمال تطبیق سلولهای بنیادی دونفر وجوددارد. بنابراین داشتن یک شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونسازغنی وتاثیرگذار در هر کشوری به صورت ملی حائز اهمیت است.

شادنوش ادامه داد: مراکز پذیره نویسی اهدا کنندگان سلول های بنیادی مجزایی از۱۰سال پیش در کشور وجود داشتند که اطلاعات داوطلبین را از شهرهای مختلف کشور در خود نگهداری می کنند. در سال ۱۳۹۴با اتصال این مراکز پذیره نویسی اقدام به تاسیس شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز زیر نظر وزارت بهداشت اتفاق افتاد. درحال حاضر حدود ۶۳ هزار اطلاعات HLA داوطلبین اهدا سلول های بنیادی در این شبکه ملی وجود دارد. در صورتی که یکی از ۱۶ مرکز پیوند سلول های بنیادی خونساز از سراسر کشور بیماری را نیازمند پیوند تشخیص دهند از طریق جستجو در شبکه ملی نمونه سازگار برای فرد جستجو می شود.

به گفته وی، ایران از اقوام ونژاد های گوناگونی بهره مند است هر چقدر از نژاد های مختلف بتوانیم در شبکه ملی نمونه هایی را داشته باشیم موفقیت را برای پیوند و یافتن دهنده سازگار قابل اهدا بیشترمی کند. پس هدفگذاری شده نمونه های شبکه ملی به ۱۵۰ هزارنمونه داوطلب افزایش یابد. برای تحقق این هدف نیز در تلاش هستیم این پیام به گوش تمام مردم برسانیم که تنها با چند دقیقه وقت می توانند زندگی بیماری را نجات دهند. افراد با حضور در یکی از مراکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز و اهدای۲  و نیم سی سی از خون یا بزاق دهان می توانند اطلاعات خود را در شبکه ملی  کشور به اشتراک بگذارند و در یک امر تاثیر گذار شرکت کنند.

شادنوش در ادامه به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد تا با حمایت و همکاری این نهاد به زودی موجودی شبکه ملی اهدا را ارتقا دهیم.

وی همچنین عنوان کرد: درراستای آگاهی رسانی جامعه ۷ مهرماه سال جاری روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز راجشن می گیریم تا از این طریق اعلام عمومی و درخواست را در سراسر کشور داشته باشیم. تا با در خواست واعلام نیاز، شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونساز کشور تعداد فراوانی از داوطلبین اهدا را در خود جای دهد و بیماران نیازمند سلول بنیادی خونساز سازگار مورد نیاز خود را پیدا کند. اگر چنین جستجویی در سطح  بین المللی رخ دهد هزینه های بسیار بالایی دارد و تعداد زیادی از خانواده ها امکان بهره مندی از آن را نخواهند داشت. سالیانه در کشور ما حدود ۱۴۰۰ پیوندسلول بنیادی خونساز درمراکز ۱۹ گانه پیوند سلول های بنیادی خونساز انجام می شود.

 

برگرفته از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری www.isti.ir