نگاه رهبری و جامعه به جوانان خلاق و زیست‌بوم نوآوری است

حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان برای رفع نیاز و ارتقا توانمندی صنعت برق
13 فوریه 2019
شتابدهنده‌ها و استارتاپ‌ها ایده‌های تکراری و کپی شده را کنار بگذارند 
2 مارس 2019

نگاه رهبری و جامعه به جوانان خلاق و زیست‌بوم نوآوری است

ستاری در اختتامیه یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران:

نگاه رهبری و جامعه به جوانان خلاق و زیست‌بوم نوآوری است.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توجهی ویژه به جوانان خلاق، فناوری، نوآوری و شرکت های دانش بنیان دارند. این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای زیست بوم کارآفرینی و نوآوری است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، صبح امروز پنج شنبه جمع فعالان موبایلی و اپلیکیشن‌ها، جمع بود. این جمع استارتاپی به بهانه برگزاری «یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران» میزبان سورنا ستاری معاون علمی فناوری رییس جمهوری شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن تسلیت گفتن شهادت جمعی از هم وطنان مرزبان با اقدام کوردلانه تروریستی در سیستان در سیستان و بلوچستان، این حرکت مذبوحانه دشمنان را محکوم کرد و گفت: جامعه باید بداند که گوهر گرانبها و کم تر مشهود امنیت، حاصل فداکاری ها و جان فشانی های فرزندان برومند و تلاشگر این کشور است.

توجه رهبری و جامعه به جوانان نوآور، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، توجه ویژه و ارزشمند مقام معظم رهبری به جوانان، دانش، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را در بیانیه اخیر ایشان با عنوان  گام دوم انقلاب، یادآور شد و گفت: عنایت ایشان به جوانان، دانش، فناوری، نواوری  و حرکت شرکتهای دانش بنیان در این بیانیه حائز اهمیت است.  این امر نشان‌دهنده اهمیت بالای این موضوعات و مقام معظم رهبری به درستی و با دیدی روشن، بر اهمیت ویژه جوانان و نوآوری برای به راه انداختن یک اقتصاد درون‌زا و ارزش‌آفرین تأکید دارند، چراکه این راه، همان راه آینده‌ساز کشور است.
ستاری ادامه داد: در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها قرار است مشکلات مردم را حل کنند و دولت نیز زیرساخت لازم را را فراهم می‌کند. اگرچه بخشی از این زیرساخت ممکن است شامل حمایت‌های مالی مانند تسهیلات ارزان قیمت باشد اما به معنای دخالت دولت در زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری نیست.

دوری و دوستی
ستاری، توصیه‌ای برای فعالان استارتاپی داشت و با تأکید بر این‌که اکوسیستم باید فاصله اش را از دولت حفظ کند، اظهار کرد: دولتی ها نباید وارد این اکوسیستم شوند. تمامی استارتاپای موفق که گام در مسیر درآمدهای میلیاردی گذاشته‌اند و به بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای سنتی تنه می‌زند، پولی از دولت دریافت‌ نکرده‌اند و راه سعادتشان در حفظ فاصله با دولت است. ورود دولت به این زیست‌بوم، مخرب خواهد بود.

رونق زیست بوم کارآفرینی با فرهنگ سازی
رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، از رونق فرهنگ زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری خبر داد و به ضرورت یک انتخاب اشاره کرد: فرهنگ تکیه به درآمدهای نفتی و خام‌فروش، جای خود را به فرهنگ نوآوری و کارآفرینی می‌دهد. اکنون جامعه باید از میان دولتی که نوآوری را سرکوب کند و دولتی که از نوآوری حمایت کند، دست به انتخاب بزند؛ ماهیت و تفکر مبتنی بر منابع زیرزمینی، مخالف و سرکوبگر نوآوری است، بنابراین تفکر دولتی و بروکراتیک، راه را بر شکل‌گیری زیست‌بومی سازگار با کارآفرینی و نوآوری سد می‌کند.

هر استارتاپ، خالق یک نوآوری تازه
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، نقش‌آفرینی بخش خصوصی در این میدان را یک ستون اساسی برای توسعه زیست‌بوم جدید دانست و گفت: یک بخش عمده این کار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند. سرمایه‌گذارانی که بر اساس فرهنگ جدید، ارزش سرمایه‌گذاری روی جوان خلاق را بدانند و پیش‌بینی کنند با سرمایه گذاری روی ایده‌های آنان در چه جایگاهی قرار می‌گیرند.

اهمیت ویژه دانشگاه ها در توسعه زیست بوم
ستاری با بیان این‌که دانشگاه ها نقشی کلیدی در هدایت جوانان به کسب و کار نوآورانه ایفا می کند، ادامه داد: در این زیست‌بوم، دانشگاه ها نقش کلیدی و در متن جامعه ایفا می‌کنند. دانشگاه‌ها برای حضور اثربخش در این فضا، نگرش تفکراتشان را اصلاح کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: خانواده دانش‌بنیان و استارتاپی باید به یک جرم مشخصی برسد تا بتواند فرهنگ نادرست پیشین را متحول کند؛ تحولی که بر اساس آن، استخدام دولتی پدیده ای ناگوار تلقی شود، خام‌فروشی به کنار برود و جامعه حل مشکلاتش را در نوآوری و دست‌به کار شدن برای خلق یک ایده نوآورانه و ارزش آفرین ببیند.
به گفته رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، هر استارتاپ جدید به معنای یک نوآوری جدید است حتی اگر شکست بخورد. زیرا افرادی که وارد این زیست‌بوم می شوند اگر شکست بخورند روی پای خود می ایستند و دوباره شروع می کنند. نوآوری، چیزی است که زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری بدان نیاز دارد؛ ایده های تکراری سقف پرش استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را محدود می‌کتد؛ مشکلاتی که جامعه با آن دست و پنجه نرم می کند دستمایه خوبی برای یک استارتاپ جدید است. بیش از   ۱۵۰۰ ایده نوآورانه و بکر در قالب چند جلد کتاب توسط معاونت علمی و فناوری منتشر شده و به بیان ایده‌های نوآورانه در حوزه‌های گوناگون پرداخته است. تعداد بسیاری از این ایده‌ها تکرارنشده منحصر و به فردند و توجه استارتاپی‌ها به این ایده‌ها، می‌تواند یک کسب و کار نوآورانه و موفق را پرو بال دهد.

پیش‌به‌سوی استارتاپ‌های فناور
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، گام بعدی پرش استارتاپ‌ها را درحوزه فناوری‌های پیشرفته عنوان کرد و گفت: رونق استارتاپ‌های حوزه فناوری‌های پیشرفته مانند زیست‌فناوری، نانوفناوری یا سلول‌های بنیادی در سال آینده شتاب بیش‌تری می‌گیرد؛ یک ستون اصلی این استارتاپ‌ها فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این استارتاپ‌ها با تولید محصولات ملموس و فیزیکی فناورانه وارد عرصه تولید دستاوردهای تلفیقی می‌شود. امسال بودجه خوبی به این حوزه تزریق شد و سال آینده نیز با همین روند حمایت می شود.
رئیس ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، راه انتخاب شده توسط فعالان جوان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را ستودنی دانست و گفت: دولت اکنون با پشت سر گذاردن یک ساختار نفتی صدوچند ساله، به این کسب‌وکارها توجه پیدا کرده است و از توسعه فرهنگ جدید کارآفرینی حمایت می کند. صنایع سنتی و وابسته به درآمدهای نفتی اگرچه عظیم‌الجثه هستند و پا پول نفت فربه شده اند، اما با ایستادگی، تلاش و نوآوری دانش‌بنیانی‌ها و استارتاپ ها فرو می ریزند.
ستاری ادامه داد: فضای سنتی اگرچه فربه و گسترده، اما در رقابت و مبارزه با استارتاپ ها بازنده است. کسب و کارهای سنتی باید به جای مقابله، راه موفقیت خود را در چگونگی حمایت و همراهی این استارتاپ‌ها جست‌وجو کند.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، بدیهی است که دولت قادر به حل تمامی مشکلات نیست و مردم، با ایده‌های خلاقانه، بازی‌گر اصلی میدان حل مشکلات هستند؛ دولت باید محیطی ایجاد کند که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها بدون کم‌ترین مانع و دغدغه در مسیر حل مشکلات با ساخته‌پرداخته کردن ایده‌های نوآورانه گام بردارند.

ضرورت حرکت بر مدار نوآوری
ستاری همچنین از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، جهش خوبی را در حوزه فروش برداشته‌اند اما هنوز در حوزه توزیع، کارهای زیادی داریم؛ استارتاپ‌ها اگر چند مشکل اساسی را حل کنند، حمایت و اعتماد جامعه را به‌دست می‌آورند؛ برای این‌کار، نیاز به ایده های نواورانه جدید و بومی داریم. استارتاپ.های خدماتی بازار فوق العاده‌ای در اختیار دارند چراکه بخش توزیع و خدمات عموماً به رانت نفتی وابسته بوده است و امروز ارائه خدمات ارزان، گسترده و با کیفیت استارتاپ‌ها، فرصتی خارق‌العاده برای این کسب‌وکارها به ارمغان آورده است.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که فرهنگ و ساختار شهری جامعه باید متناسب و سازگار با زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری اصلاح شودگفت:  مراکز رشد و پارک های علم و فناوری خصوصی که با حمایت معاونت علمی پاگرفته‌اند، راه جدیدی در راستای اصلاح این فرهنگ است. در مفاهیم شهر نوآور، خلاق و هوشمند تمامی عرصه شهر به مثابه یک پارک علم و فناوری، میدان نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، این فرهنگ از پایتخت فراتر رفته و به دیگر شهرها نیز تسری پیدا کرده است، مفاهیم تازه‌ای چون پارک‌های علم و فناوری خصوصی، مراکز رشد و کارخانجات نوآوری از این مفاهیم است و شهردارها هم به این باور رسیده‌اند که مردم هستند که با نوآوری و خلاقیتشان، مشکلات را حل می‌کنند.

تقدیر از برگزیدگان
برگزیدگان بخش‌های ۳گانه تندیس یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در ادامه جوایزشان از دست معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری دریافت کردند.
در این مراسم موقعیت یاب نشان بهترین اپلیکیشن سال ۹۷ و اپلیکیشن پرداخت مالی ۷۲۴ به عنوان بهترین اپلیکشین چند سال اخیر زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری انتخاب شد. همچنین «باسلام» بهترین کسب و کار به انتخاب داوران یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود.
چندی پیش، ویدیویی از دانش آموزی ساکن شیرآباد زاهدان منتشر شد که با زبانی صمیمی،در  مدرسه نیمه ساخته و نیازمند تجهیز، از دغدغه امروز دانش‌آموزهای ساکن آن منطقه در انشایش می گفت.
این دانش‌آموز و معلم مدرسه، امروز به همت یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایرانی قدردانی شدند و با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیدار کردند.
یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران با مشارکت بیش از ۵هزار اپ و وب‌سایت برای نخستین بار شاهد پیشی گرفتن اپلیکیشن‌ها بود. امسال ۲۵۰۰ اپ و ۲۳۰۰ وب سایت حضور داشتند. این جشنواره امروز با رویدادهای مختلفی ادامه می‌یابد و فردا در پژوهشگاه نیرو به کار خود پایان می‌دهد.

منبع: سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری www.isti.ir