افتتاح خانه نوآوری وفناوری ایران (iHiT)

نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان صادراتی در خانه نوآوری و فناوری ایران (ihit) برگزار می گردد.
13 آوریل 2021
بازدید هیئت های تجاری قرقیزستان و قزاقستان از نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان صادراتی iHiT
19 دسامبر 2021

افتتاح خانه نوآوری وفناوری ایران (iHiT)

صبح روز دوشنبه ۷ تیرماه سال ۱۴۰۰؛ خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) در آیین بهره‎برداری از طرح‎های ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح گردید. این مراسم توسط جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهور، جناب آقای دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر محسنی بندپی استاندار محترم تهران به صورت ویدیو کنفرانس اجرا شید و خانه نوآوری و فناوری ایران به صورت رسمی افتتاح گردید.

در ابتدای آیین افتتاحیه مهندس قلعه نویی، رئیس مرکز تعاملات بین‎المللی علم و فناوری معاونت علمی گزارشی مختصر از روند برپایی نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان در iHiT، اقدامات انجام شده، اهداف برپایی و برنامه‌های آتی خدمت ریاست محترم جمهور و سایر حضار ارائه کردند.

آقای قلعه‌نوی در آئیین افتتاحیه این نمایشگاه گفت: “ما از سال گذشته با حمایت معاونت علمی و فناوری خانه‌های نوآوری و فناوری را در چند کشور هدف صادراتی تاسیس کردیم. خانه نوآوری و فناوری ایران در تهران تحت عنوان (iHiT) در محل نمایشگاه بین‎المللی، شعبه مرکزی خانه‎های نوآوری و فناوری در کشورهای هدف صادراتی است. پیش از این، خانه‌های نوآوری و فناوری (iHiT) در کشورهای کنیا، سوریه، چین و روسیه نیز ایجاد شده‎اند و اکنون شعبه مرکزی iHiT که هاب این مراکز می‌باشد زیر نظر معاونت علمی و فناوری در تهران دایر گردیده است.”

وی افزود: ” ارتقاء زیرساخت‌های سخت‎افزاری از طریق ایجاد شوروم کالاها و دستاوردهای دانش‎بنیان، تامین فضای کار اختصاصی، تامین فضای کار اشتراکی و اتاق‎های جلسات B2B و همچنین توانمندسازی صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ارائه خدمات نرم‎افزاری شامل تحقیقات بازار، بازاریابی، اخذ استانداردها و مجوزهای فروش، در مراکز iHiT قابل دستیابی است.

معرفی محصولات صادراتی دانش بنیان به مدعوین خارجی و رشد صادرات از مهمترین اهداف برپایی این نمایشگاه دائمی در خانه نوآوری و فناوری ایران است. در حال حاضر در این نمایشگاه بیش ۸۰۰ کالا از ۳۵۰ شرکت دانش‎بنیان به نمایش گذاشته شده است.

علاوه بر این شبکه‎ای از کارگزاران صادراتی (حدود ۳۰ کارگزار) در کشورهای هدف صادراتی، اکنون در حال فعالیت هستند. از طرف دیگر شبکه‌ای از تجار و بازرگانان داخلی و خارجی از طریق خانه‌های نوآوری و فناوری ایران ایجاد شده است.”

لازم به ذکر است پروژه تاسیس و بهره‎برداری از خانه نوآوری و فناوری تهران، با اعتبار دولتی و سرمایه‎گذاری بخش خصوصی به ثمر رسیده و تاکنون برای حداقل ۳۰ نفر اشتغال مستقیم داشته است.

پس از ارائه گزارش مهندس قلعه نویی، رئیس جمهور تصریح کرد: “ایجاد این چنین نمایشگاهی در تهران کار لازم و ضروری به نظر می‎رسید تا ما بتوانیم دستاوردهای دانش‎بنیان را در یک نمایشگاه دائمی و به صورت مجتمع به نمایش بگذاریم. این نمایشگاه موجبات دلگرمی فعالان و جوانانی خواهد شد که در زمینه فعالیت‎های دانش بنیان مشغول به کار هستند.

خانه نوآوری و فناوری ایران مسیری است برای فروش بیشتر و ارتباط بهتر با جهان؛ این مراکز رابطه تجار و بازرگانان را با نخبگان و شرکت‎های دانش‏بنیان تسهیل خواهد کرد و می‏تواند محصولات دانش‎بنیان ما را از این طریق به کشورهای مختلف معرفی نماید.”

پس از اتمام مراسم رسمی افتتاحیه، مهمانان حاضر در سالن از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کردند.

گزارش از صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری