شانس ابتلا به کرونا در بیماران آسمی کمتر است

صادرکنندگان خدمات فناوری اطلاعات توانمند می‌شوند
9 می 2020
افتتاح پردیس نوآوری و فناوری فارس
13 می 2020

شانس ابتلا به کرونا در بیماران آسمی کمتر است

بیماران مبتلا به آسم نگران نباشند؛
شانس ابتلا به کرونا در بیماران آسمی کمتر است

سه ماه است که همزیستی با کرونا را یاد گرفته‌ایم. ویروسی که علاوه بر نگرانی‌های ناشی از واگیری با خود انواع و اقسام حواشی و شایعات را به همراه آورد. یکی از این شایعات، بیشتر در معرض آسیب بودن بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های زمینه‌ای ریوی به این ویروس بود. اما این موضوع در تحقیقات اخیر محققان ایرانی و آمریکایی اثبات نشده و شاید این افراد حتی شانس کمتری از ابتلا به کووید ۱۹ را داشته باشند.

اسفندماه سال ۹۸ بود که شیوع بیماری کرونا در ایران از قم آغاز شد و با سرعت زیادی تقریبا همه استان‌ها را درگیر کرد. اما انتشار شایعات مختلف در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها وحشت عمومی از این بیماری را بیشتر کرد. نخستین روزهای شیوع این بیماری در دنیا حرف از این بود که بیماران مبتلا به آسم بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ و حتی مرگ هستند. شایعه ای که این بیماران را در هراسی ابدی نگه داشت.

مبتلایان به آسم داروهای خود را مصرف کنند

اما در تحقیقات اخیر محققان ایرانی و آمریکایی ثابت شده است که بیماران مبتلا به آسم شانس کمتری برای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دارند.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که بیماران مبتلا به آسم و انسداد ریه داروهای خود را قطع نکنند، گفت: این بیماران نگران نباشند و به هیچ وجه اسپری استنشاقی خود را از ترس ابتلا به بیماری کرونا قطع نکنند. در تحقیقات مشخص شده که مصرف اسپری کورتیکو استروئید به هیچ عنوان احتمال ابتلا به کرونا را در بیماران بالا نمی برد.

به گفته قانعی، این افراد می توانند مانند افراد عادی در محل کار و جامعه البته با رعایت نکات بهداشتی حاضر شوند و اسپری استنشاقی خود را هم بدون هیچ محدودیتی مصرف کنند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری